wheat.jpg

تولید نیمی از شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ استان یزد با آب مجازی!

چاپ

altرئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: 48 درصد محصول بخش کشاورزی و دامی این استان که معادل یک میلیون و 500 هزار تن است با استفاده از چهار درصد منابع آبی تولید می شود.
سید جمال سجادی پور در حاشیه آیین تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم افزود: تولید حدود 420 هزار تن محصول گلخانه ای و 330 هزار تن محصول دامی

استان را در این ارتباط از جمله موفقیت ها برشمرد.
وی تاکید کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی، خشکسالی های متوالی باید سطح کشت های متراکم ، کشت های کم آبخواه و گلخانه ای افزایش یابد تا ایجاد اشتغال و درآمدزایی نیز به وجود آید.
وی با بیان اینکه یکی از اولویت استان، باید حرکت به استفاده از آب مجازی باشد، تاکید کرد:با توجه به شرایط اقلیمی منطقه باید در استان بیشترین میزان تولید با استفاده از کمترین میزان منابع آبی برداشت شود.

تولید نیمی از شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ با آب مجازی
وی همچنین تصریح کرد: امسال در بخش دام و طیور استان شاهد پیشرفت های زیادی بودیم، طوریکه بیش از نیمی از شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ تولیدی استان معادل یک میلیون از جمعیت استان یزد با تکیه بر آب مجازی تولید می شود.
سجادی پور با اظهار اینکه تکیه بر کشت های متراکم باید در اولویت باشد،گفت: باید در شرایط سخت دنبال خلاقیت و نوآوری باشیم تا بهترین بهره و استفاده را با کمترین منابع آبی داشته باشیم.

تولید 22 درصد خیارسبز گلخانه ای ایران در استان یزد
این مسئول در ادامه تصریح کرد: 22 درصد محصول خیار سبز گلخانه و 17درصد محصول پسته کشور در این استان تولید می شود که بیشترین سطح زیرکشت پسته استان مربوط به شهرستان خاتم است.
سجادی پور یادآور شد: با تکیه بر منابعی که در اختیار هست باید حداکثر استفاده را ببریم و بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.
دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا؛ وی مردم محوری، عدالت محوری و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را مهم دانست و تصریح کرد: شرکت های دانش بنیانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در استان یزد با وارد کردن کشت های گیاهان دارویی ، اصلاح نژاد دام سبک و دیگر موارد اجرایی شده است.
 وی افزود: امسال در بخش اصلاح نژاد دام با وارد کردن بیش از 10 هزار راس بز سانن و گوسفند رومانوف 70 درصد بهره وری دام قبلی افزایش یافته است.
همچنین فرماندار خاتم با مهم خواندن امنیت غذایی گفت: تلاشگران عرصه جهاد کشاورزی باید سیاست ها و برنامه هایی که وزارتخانه در امنیت غذا دارند ، دنبال کنند تا در حوزه تولید محصولات کشاورزی بتوانیم تامین کننده مواد غذایی مورد نیاز کشور باشیم.
فرجام فاضلی افزود: امسال شاهد اجرای طرح های خوب و افزایش تولید با وجود کم آبی هستیم، در خاتم نیز برنامه های خوبی در حوزه تولید گیاهی انجام شده است.
وی بیان کرد: بیشترین تولیدات گیاهی در استان مربوط به خاتم است، تولید محصولات راهبردی نظیر گندم و کلزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فاضلی با بیان اینکه 32 هکتار گلخانه در شهرستان وجود دارد، یادآور شد: در چند سال گذشته در استفاده بهینه از آب و افزایش میزان بهره وری برنامه های بسیار خوبی در شهرستان اجرا شده و سطح زیر کشت گیاهان دارویی و گلخانه ها رو به افزایش است.
وی تاکید کرد: با توجه به تولید قابل توجهی از محصولات باغی و زراعی در شهرستان ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از جمله ضرورت هاست که باید ایجاد شود.
فرماندار خاتم تصریح کرد: آنچه مهم است تلاش برای کاهش هزینه های تولید و افزایش تولید محصول در واحد سطح است که کاربرد ماشین آلات و افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون تا حدود زیادی می تواند به این مهم کمک کند.
وی همچنین به فعالیت سه مجتمع دامپروری در شهرستان اشاره کرد و بر تداوم فعالیت اقتصادی در این مجتمع ها تاکید کرد.
فرماندار خاتم خواستار تحول در صنعت دامپروری شهرستان با توجه به سابقه این صنعت در منطقه و معرفی نژادهای برتر شد .
با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد و تعداد از مسئولان محلی دیرروز(شنبه)،از خدمات سید اسماعیل یزدانی رئیس قبلی مدیریت جهاد کشاورزی خاتم تجلیل و « مجتبی آغاز» نیز به عنوان رئیس جدید این نهاد معرفی شد.