wheat.jpg

قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی می‌شود

چاپ

altمدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با ایجاد یک سامانه ثبت، کشاورزان می‌توانند محصولات خود را بدون واسطه به کارخانجات بفروشند و بوروکراسی دولتی از میان برداشته می‌شود. از این طریق قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی خواهد شد .
به گزارش دان و جوجه ایران ازشرکت بازرگانی دولتی ایران، مهندس یزدان سیف، در خصوص محصولات کشاورزی که توسط دولت به صورت خرید تضمینی

خریداری می‌شوند و وضعیت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: در قانون به خاطر ریسک بازار محصولات کشاورزی دولت مکلف شده که محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی را در لیستی در شهریورماه به شورای اقتصاد بدهد و شورای اقتصاد این لیست را تایید و قیمت تضمینی آن را اعلام کند.
مهندس سیف افزود: لیست محصولات خرید تضمینی ما بسیار زیاد است و شامل آلبالو، گیلاس، پرتقال و نارنگی هم می‌شود اما چیزی که معمولاً تحقق پیدا می‌کند و در سال‌جاری هم انجام شد محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی است که از طریق خرید تضمینی از کشاورزان دریافت کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که حجم خرید سایر محصولات مانند ذرت که 300 هزارتن و جو که حدود 500 هزار تن و بسیار کمتر از گندم است تشریح کرد: در سال زراعی جاری که ما گندم را از کشاورزان خریداری کردیم بالغ بر 9 میلیون تن و سال گذشته 11 میلیون تن بوده است اما اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که حجم و عمق تولیدشان کمتر می‌باشد هم تاخیر داشته‌اند. البته فصل خرید ذرت از یک ماه دیگر شروع می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشارزی در خصوص تأمین گندم کشور توسط دولت تصریح کرد: دولت در کشور با دو سناریو مواجه بود؛ یکی این‌که گندم را به صورت کامل به کشور وارد کند که به این خاطر که واردات به تواتر انجام می‌شد فشار مالی کمتری به دولت وارد می‌شود و قیمت جهانی از قیمت تمام شده ما پایین‌تر است و برای دولت ارزان‌تر هم تمام می‌شد که این امر منابع مالی را کمتر درگیر می‌کرد. اما سناریو دوم این بود که ما در یک محدوده زمانی یک فشار مالی را برای دولت ایجاد کنیم اما تلاش کنیم پول گندم را به کشاورز داخلی بپردازیم.
مهندس سیف با این بیان که ما در سال 91 نزدیک به 3 هزار 600 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کردیم، یادآور شد: در سال گذشته نزدیک به 14 هزار و 500 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کردیم در حالی‌که قیمت گندم جهانی سه برابر نشده اما تلاش کردیم پول بیشتری سر سفره کشاورزان داخلی برده شود.
وی افزود: هر کدام از این سناریوها تبعات خاص خودش را دارد و سناریو دوم این تبعات را دارد که به دلیل بار مالی که نصیب دولت می‌کند پول کشاورزان با تاخیر مواجه شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص نحوه‌ی پرداخت پول گندم‌ها گفت: امسال ما این پول را به صورت دو مرحله پرداخت کردیم که مرحله اول  را با چند روز تاخیر تقریبا همه کشاورزان دریافت کردند اما مرحله دوم با دوماه تاخیر مواجه شده است و تا دوماه آینده این مطالبات کاملا پرداخت خواهد شد.
مهندس سیف افزود: تا به امروز هم قریب به 8 میلیون و 870 هزار تن گندم خرید تضمینی شده که مجموع ارزش پولی آن 115هزار و 800 میلیارد ریال می‌شود که از این مبلغ حدود 74 درصد آن پرداخت شده است.

دانه‌های روغنی هم تضمینی خریداری می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که دانه‌های روغنی نیز به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود، عنوان کرد: فصل برداشت کلزا تا خردادماه بود که قریب به 181 هزار تن خریداری شد. سایر دانه‌های روغنی مانند آفتاب‌گردان و گلرنگ 18 هزار تن خریداری شده و فصل خرید سویا هم از هفته آینده شروع می‌شود.
وی اضاف کرد: دانه‌ی روغنی سویا در استان‌های اردبیل، گلستان و مازندران به صورت محصول شاخص کشت می‌شود و این سه استان در تولید سویا از استان‌های اصلی هستند، اما در استان های دیگر هم کشت می‌شود.
مهندس سیف تأکید کرد: نرخ خرید تضمینی برای این محصول برای تحویل در سال آینده هنوز اعلام نشده اما مراحل تصویب آن در شورای اقتصاد در حال طی شدن است و تا شورای اقتصاد تصمیم نگیرد نمی‌توانیم با حدس و گمان حرف بزنیم و بهتر است این موضوع را به زمان خودش واگذار کنیم.

برنامه‌ی صادرات گندم در دستور کار قرار دارد
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: ما تا امسال میزان صادرات گندممان حدود یک میلیون تن بوده است که تاکنون در سال‌جاری نزدیک به 400 هزار تن آن چه از طریق آرد و مشتقات و چه از طریق صادرات خود گندم انجام شده است. 31 هزار و 500 تن گندم دوروم ما نیز به ایتالیا صادر شده که نشان از کیفیت خوب گندم ما است.
وی گفت: در تداوم صادرات گندم و آرد، به عمان گندم و به افغانستان و عراق محصول آرد را صادر کرده‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نحوه‌ی ورود بخش خصوصی به حوزه‌ی گندم کشور اظهار کرد: ما سال آینده طرحی داریم که خرید تضمینی گندم از طریق بخش خصوصی انجام خواهد گرفت و ما تنها ناظر بر این خرید هستیم و دخالت مستقیم نخواهیم کرد. این خرید از طریق بورس کالا و با نظارت دولت انجام خواهد شد.
مهندس سیف تشریح کرد: نحوه خرید گندم توسط بورس کالا هم به این شکل است که این ارگان به صورت یک کارگزار عمل خواهد کرد. ما یک سامانه را به صورت آزمایشی ایجاد کردیم که کشاورزان با ثبت اطلاعات خود و میزان زمین و محصولی که در آن به عمل خواهد آمد ثبت نام خواهند کرد. کارخانه‌ها به جای اینکه گندم را کیلویی 900 تومان از دولت بخرند آن را از طریق این سامانه از خود کشاورزان بدون واسطه خریداری خواهند کرد و مابه تفاوت آن را دولت به کشاورزان پرداخت خواهد کرد و بروکراسی دولتی حذف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اگر این طرح با موفقیت شکل بگیرد، پرداخت مطالبات کشاورزان راحت‌تر انجام خواهد شد. ما امیدواریم با این سامانه مشکلات کشاورزان هم حل شود و از اعتماد به دولت پشیمان نشوند.