hen.jpg

جای خالی ایران در بازار ۳ میلیون تنی صادرات مرغ منطقه

چاپ

altمعاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: بیش از ۲ میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود که از بازار ۳ میلیون تنی منطقه در سال گذشته فقط توانسته‌ایم ۱۰۰ هزار تن مرغ صادر کنیم.
حسن رکنی صبح امروز در همایش راه‌حل‌های جامع مدیریت جوجه‌کشی

که در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ یک زمانی واردکننده مرغ از کشورهای دیگر از جمله فرانسه بودیم، اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که با بهبود فرایند تولید می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.
دان و جوجه ایران به نقل از فارس؛ وی با اشاره به افزایش سرعت تولید علم در دنیا افزود: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که در همه حوزه‌ها تجهیزات خود را به روز کنیم، چرا که اکنون 120 تا 130 کارخانه جوجه‌کشی داریم که ظرفیت بیش از دو برابر نیاز کشور را دارد، ولی واقعیت آن است که دستگاه‌های ما به روز نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 170 هزار تن مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود که با همین ظرفیت می‌توانیم 500 هزار تن دیگر به تولید خود اضافه کنیم، ولی باید دید آیا امکان حضور در بازارهای صادراتی وجود دارد؟
وی به اهمیت سیستم اتوماسیون و استفاده از تکنولوژی‌های روز در بخش جوجه‌ریزی و مرغداری‌ها اضافه کرد و گفت:‌ امروزه باید سیستم اتوماسیون در برخی از بخش‌ها مستقر شود و سیستم تهویه و پرورش جوجه یک‌روزه در برخی از مرغداری‌ها تا کشتارگاه نیاز به بازنگری دارد.
به گفته رکنی از مجموع 107 میلیون تن مرغ تولیدی در دنیا 10 میلیون آن در تجارت جهانی قرار می‌گیرد که نزدیک به 3 میلیون تن آن در کشورهای اطراف ما جابجا می‌شود.
وی اضافه کرد: عراق و عربستان هرکدام سالانه 700 هزار تن مرغ وارد می‌کنند و باید دید ما چقدر توانسته‌ایم، از این بازار را بگیریم؟ چرا که در سال گذشته تنها توانسته‌ایم 100 هزار تن مرغ صادر کنیم.
وی مجهز نبودن کشتارگاه‌ها و نداشتن امکاناتی همچون تفکیک محصولات پروتئینی را از جمله موانع دانست و افزود: نسبت به سهم تولید ما در دنیا تنها یک درصد آن صادر می‌شود.
رکنی به کاهش دوره پرورش مرغ با توجه به تغییر سیستم‌های تولید اشاره کرد و گفت: 30 سال پیش طول دوره پرورش 12 هفته بود که این عدد اکنون به 5 هفته با مرغ وزن 2 کیلوگرم رسیده است.
وی این را هم گفت که در سال 92 حجم تجارت مرغ در کشور 14 میلیون دلار بوده که این رقم اکنون به 600 میلیون دلار آن هم با تراز تجاری مثبت رسیده است.
 در همایش راه‌حل‌های جامع مدیریت جوجه‌کشی که با حضور رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های مطرح در عرصه آخرین فناوری‌های صنعت پرورش مرغ و جوجه‌ریزی برگزار شد، آخرین تجهیزات، فناوری‌ها و سیستم‌های کنترل کیفیت برای پرورش مرغ سالم و جوجه‌ریزی مناسب معرفی شد.