corn.jpg

کاهش قیمت مرغ زنده، با وجود همکاری اتحادیه مرغداران استان فارس

چاپ

altوقتی قیمت مرغ زنده به‌صورت غیرطبیعی کاهش می‌یابد، بحث نزدیک شدن مرغداران به زیان‌های مالی به میان کشیده می‌شود
نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان فارس امروز با اعلام این خبر گفت: با وجود اینکه مرغداران استان فارس از سهمیه جوجه‌ریزی، تخطی نکرده‌اند، اما قیمت مرغ زنده

در روزهای پایانی سال به‌شدت افت کرده است.
نصراله دهقانیان، با اشاره به اینکه قیمت جوجه در اوایل زمستان به بیش از دوهزار و ۵۰۰ تومان رسید، افزود: سهمیه شب عید برای این استان، شش میلیون قطعه در نظر گرفته شده بود که این موضوع از طرف پرورش‌دهندگان به‌خوبی رعایت شد، اما اکنون مرغ زنده را بین چهارهزار و ۱۰۰ تا چهارهزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم از مرغدار می‌خرند.
به گفته وی، یکی از دلایل کاهش قیمت مرغ زنده، قاچاق این محصول از استان یزد به فارس است که موجب بر هم خوردن تعادل بازار و ضررهای مالی ۸۰۰ واحد مرغداری موجود در استان فارس می‌شود. این در حالی است که وزارت صنعت، از کشتارگاهی که قیمت مرغ را در سطح پایین نگه داشته تقدیر می‌کند! آن هم قیمتی که به بهای زیان مرغداران تمام شده است.
نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان فارس معتقد است: استان فارس، طرح ۹۰ روزه را برای کنترل تولید اجرا کرده است؛ طرحی که طبق آن، مرغدار باید فاصله ۹۰ روزه بین دو جوجه‌ریزی را رعایت کند. هرچند ظرفیت این استان به بیش از ۹ میلیون قطعه در ماه می‌رسد، اما در ماه‌های عادی این ظرفیت به ۵ میلیون کاهش یافته است.
دهقانیان مدعی شد که در چنین شرایطی لازم است مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام ورود کرده و مرغ اضافی را از بازار جمع کنند تا قیمت مرغ زنده افزایش یابد.
در همین راستا مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: در هفته گذشته جلسه‌ای بین کشتارگاه‌ها، اتحادیه و معاونت امور دام سازمان استان، برگزار و مقرر شد قیمت مرغ زنده مقداری افزایش پیدا کند.
سیدمحمد فاطمی، با اشاره به اینکه قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار در ایام خاص مانند شب عید، به خوبی رصد می‌شود، افزود: ما تنها مجری هستیم و این ستاد تنظیم بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. به هر ترتیب، اگر دستوری مبنی بر خرید مرغ از مرغداران استان فارس به شرکت ابلاغ شود، برای خرید هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

منبع: ایانا