wheat.jpg

وزن بالای مرغ دلیل کاهش سود مرغدار

چاپ

altرئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی از اجرای طرح کاهش سن کشتار مرغ در سالن های مرغداری سراسر کشور خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح تولید برون گرا و ایجاد بسترهای صادراتی برای صنعت مرغداری کشور است.
عطاءالله حسن زاده بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی، سرمایه گذاری صورت گرفته و سرانه بالای تولید و مصرف در گوشت سفید

کشور به این نتیجه رسیدیم که سیاست درون گرایی بازار مرغ را با اجرای طرحی اصولی به سمت برون گرایی سوق دهیم.
حسن زاده تولید با کیفیت با نگاه صادراتی را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به سرانه بالای تولید مرغ سفید در کشور و مازاد تولید در صدد آن بودیم تا ظرفیت موجود را تبدیل به بستری برای صادرات کنیم.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی افزود: از دهه ۸۰ برای کاهش سن کشتار مرغ پیشنهادهایی ارائه شد به این گونه که جوجه ریزی و نگهداری آن تا ۴۲ روز بهترین شرایط سنی و وزنی را رقم خواهد زد.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران بیان کرد: این پیشنهاد مدتی مسکوت ماند تا امروز که مازاد تولید موجب شده به سمت استفاده از این طرح اصولی سوق پیدا کنیم.
حسن زاده وزن بالای مرغ را موجب کاهش سود مرغدار دانست و تصریح کرد: با کاهش سن کشتار مرغ عملا به تولید با کیفیت و صادرات محور دست می یابیم و باید دانست صادرات زمانی مفهوم دارد که تولید پایدار با کیفیت و استاندار جهانی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در تولید، به جای مصرف کننده، بازار شرط اصلی فروش محصول است، اظهار کرد: اگر می خواهیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و ارزش تولید صنعت داخلی را بهبود ببخشیم باید اصلاح ساختار تولید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور ساختار تولید را مربوط به مدیریت تولید دانست و گفت: مدیریت تولید صادراتی نیازمند به کاهش وزن و کاهش سن کشتار است.
حسن زاده با تاکید بر اینکه باید شرایط را تغییر دهیم و نگاه بازار درون گرا را به سمت بازار برون گرا سوق دهیم، اظهار کرد: زمانی که ظرفیت تولید دو میلیون تنی مصرف داخلی را داریم به این معنا است که بیش از ۵۰۰ هزار تن می توانیم صادرات داشته باشیم.
وی افزود: در صنعت مرغداری عرضه و تقاضا را بر مبنای درخواست داخلی، میزان مصرف داخل و سفارش های صادراتی باید در نظر گرفت.
حسن زاده خاطر نشان کرد: زمانی که سن کشتار مرغ کاهش یابد یقینا بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد و این گونه هزینه تولید به صرفه خواهد بود.
 مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران افزود: وقتی وزن مرغ در زمان کشتار پایین باشد قطعا در تلفات، خوراک، دارو و انرژی هزینه های کمتری صرف می شود و محصول با کیفیت در سفره های مردم قرار می گیرد.
وی وزن مرغ را در وزن بالا دارای چربی و ضایعات زیاد دانست که تمامی آن ها در وزن پایین وجود ندارند و در ادامه تصریح کرد: شکست هزینه تمام شده مرغداری ها از مهم ترین اهداف مورد نظر این طرح است.
حسن زاده خاطرنشان کرد: قیمت جوجه باید همگام با وزنی که برداشت می کنیم باشد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور طرح کاهش سن کشتار مرغ را از اول آذر ماه اجرایی دانست و گفت: در جهت اجرای درست و هدفمند این طرح جلسات متعددی با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم که قیمت جوجه یکروزه کنترل شده باشد چون این موضوع دغدغه اصلی مرغداران است.
 وی خواستار اهتمام ویژه دولت و بخش خصوصی به اجرای این طرح شد و گفت: ما می خواهیم ضعف های این طرح با همفکری و هم اندیشی بخش خصوصی و دولتی برطرف شود و این طرح به صورت یک برنامه جامع به اقدام مشترک برسد.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران با بیان اینکه میانگین وزن برداشت در مرغداری های کشور بین دو کیلو و ۵۰۰ گرم تا دو کیلو و ۷۰۰ گرم است، اظهار کرد: بخش خصوصی که جامعه هدف ما است باید به این باور برسد که تولید صادراتی تنها راه حل خروج از این مشکل است.
وی اجرای این طرح را ملی دانست و تاکید کرد: تمامی مرغداران می توانند از این طرح اصولی بهره ببرند اما به همه شرکت های تعاونی مرغداران شهرستان های سراسر کشور توسط اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور الزام شده است با همکاری دامپزشکی نسبت به ثبت سامانه جوجه ریزی و ثبت زمان کشتار جدیت به خرج دهند و هر ماه گزارشی را در این خصوص اعلام کنند.
حسن زاده با بیان اینکه جهت اجرای این طرح به صورت مداوم در تمامی شهرستان های سراسر کشور جلسات متعددی با تولیدکنندگان و دولت مردان جهت آگاه سازی برگزار می شود، اظهار کرد: برخی مقاومت های مخفی با اجرای این طرح صورت گرفته که یقینا با برطرف سازی ابهام ها، این مقاومت ها نیز کنار زده می شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور ظرفیت جوجه ریزی گوشتی کشور را در هر دوره ۳۶۰ میلیون قطعه دانست و تصریح کرد: با اجرای درست و بهینه طرح؛ این مقدار به بالای یک میلیارد و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در کشور خواهد رسید که مازندران سهمی ۱۰ درصدی در این مقوله دارد.
حسن زاده تاکید کرد: اجرای طرح کاهش سن کشتار فقط مختص به مرغ گوشتی نیست و در حلقه های زیرین، همچون تولید مرغ مادر نیز تاثیر به سزایی دارد و موجب افزایش کمی و کیفی در بهره وری می شود.
وی ۳۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری کشور را بدون استفاده دانست و گفت: وقتی از یک جوجه سه کیلوگرم برداشت می کنیم چه انتظاری داریم که بازار داخلی و خارجی رغبت به خرید آن داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در ایران با افزایش و کاهش قیمت مرغ، جوجه ریزی در سالن های مرغداری دستخوش تغییر می شود، این نشان از یک هرج و مرج در تولید مرغ کشور و کاملا نادرست است. مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران، بلوغ صنعت مرغداری را منوط به تغییر در ساختار دانست و گفت: تمامی دغدغه ها در نظر گرفته شده و به صورت کاملا کارشناسی شده بررسی می شود.

 

منبع: ایسنا