wheat.jpg

ممنوع شدن واردات گندم خارجی به کهگیلویه و بویراحمد

چاپ

altمدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد از ممنوع شدن واردات گندم خارجی به این استان خبر داد
سیدعلی صادق فروزنده در نشست شورای سلامت کهگیلویه و بویر احمد افزود: واردات گندم خارجی از سال 93 تاکنون به‌علت رنگ و بوی

خاص و طعم نامناسب به این استان ممنوع شده است.
وی خاطرنشان کرد: پارسال توانستیم 65 هزارتن گندم خریداری کنیم و با توجه به محدودیت‌هایی که در استان وجود داشت توانسته‌ایم از گندم‌های با کیفیت استان‌های فارس و خوزستان وارد کنیم هم‌چنین 6000 تن گندم دروم را نیز مجوز اختلال گرفتیم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استفاده از کارگران فصلی که مهارت کافی را ندارند مهم‌ترین علت پائین بودن کیفیت نان در این استان است.
فروزنده تصریح کرد:  سه کارخانه آرد در استان وجود دارد که دو تا از این کارخانه‌ها با برندهای خارجی رقابت می‌کنند و آرد با کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌کنند.
وی ادامه داد: قریب به 15 دوره آموزشی تئوری و عملی برگزار شد که در این دوره‌ها از اساتید مجرب سایر استان‌ها استفاده کردیم و 56 هزار و 556 نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند هم‌چنین کوشیدیم گواهی‌های آموزشی توسط فنی و حرفه‌ای برای کارگران نانوایی‌ها صادر کنیم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نانوایی‌های موجود در کهگیلویه و بویراحمد مازاد بر جمعیت استان است که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
فروزنده اضافه کرد: بحث دیگر پائین بودن قیمت نان در این استان است که نانی که در این استان به قیمت 120تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد در سایر استان‌ها 150تومان به فروش می‌رسد.
هم‌چنین «سیدمحمد کاظم نظری»، فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست گفت: اکثر نان‌های لواش تولید شده استان بی‌خاصیت و بی‌سبوس هستند.
وی افزود: اگر قیمت نان پائین است و برای نانواداران نمی‌صرفد پس چرا تعداد نانوایی‌ها مازاد بر جمعیت استان است؟
فرماندار شهرستان بویراحمد اضافه کرد: نباید به جای برطرف کردن مشکلات مردم مشکلی دیگر برای آن‌ها ایجاد کنیم و قیمت نان را افزایش دهیم.
«داریوش دیودیده»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: در زمینه بهداشت فردی کارگران نانوایی‌ها علوم پزشکی و در بحث نظارت بر اندازه چانه‌ها و قیمت‌ها سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت می‌کند.
وی افزود: پخت نان جز مسائل صنفی است و براساس قوانین صنفی نمی‌شود محدودیتی در این زمینه قائل شد مگر این‌که واحدی بخواهد آرد دولتی بگیرد که هم‌اکنون به هیچ واحدی مجوز گرفتن آرد دولتی داده نمی‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مصوبات دولت در سال 93 بحث آزادسازی آرد بود که تاکنون 20درصد آرد استان ما آزاد شده است.
دیودیده خاطرنشان کرد: در خصوص کیفیت پخت نان مراجعه تخصصی است و اداره استاندارد و علوم پزشکی در این زمینه نظارت می‌کنند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون گندم خارجی هم در به سیلوهای گندم این استان وارد می‌شود.
«عبدالله بهمنش»، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: همه واحدهای مرغ زنده در سطح کهگیلویه و بویراحمد جمع‌آوری شده‌اند.
وی تصریح کرد: منطقه «دشتروم» شهرستان بویراحمد حدود 40 واحد کشتار غیر مجاز دام داشت که هم‌اکنون این واحدها به کمتر از پنج واحد رسیده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در برخی شهرهای استان مانند شهرستان کهگیلویه واحدهای کشتار زنده دام و طیور وجود دارد که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
بهمنش ادامه داد: عرضه شیر خام غیر اصولی است و به محض این‌که شیر از دام دوشیده می‌شود باید در کارخانه پاستوریزه و سپس به بازار عرضه شود.
وی خاطرنشان کرد: بالغ بر 65 درصد کل فرآورده‌های دامی به شیر خام اختصاص دارد و شیرخام از لحاظ مسائل بهداشتی مشکلات عمده‌ای دارد خیلی از بیماری‌های مانند تب مالت و سل از طریق شیر ایجاد می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: باید کمیته ساماندهی شیر مانند سایر کمیته‌ها تشکیل شود تا بر این موضوع نیز نظارت کافی و لازم صورت گیرد.

 

منبع: ایسنا