corn.jpg

دست مرغدار به هیچ‌جا وصل نیست/ ساخت کشتارگاه به صرفه نیست

چاپ

 ۵۷ altواحد مرغداری با ظرفیت بالغ بر یک میلیون جوجه ریزی در هر دوره و در مجموع ۴ میلیون جوجه ریزی در سال در شهرستان بجستان خراسان رضوی فعالیت دارند اما فقدان کشتارگاه آنها را آزار می‌دهد.
مرغ به عنوان یکی از موارد قوت غالب اکثر خانواده‌های ایرانی مطرح است که در ماه‌های اخیر نوسانات قیمت بسیار زیادی داشته

است و این مسئله سبب نگرانی مرغداران از کاهش بیشتر قیمت مرغ و متضرر شدن فعالان این صنف، شده است.
اما در شهرستان بجستان علاوه بر اینکه محصول مرغداران با قیمت مناسب خریداری نمی‌شود و به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید متحمل ضرر می‌شوند، دغدغه نبود کشتارگاه در این شهرستان و سپردن مرغ زنده به دلالان برای انتقال به کشتارگاه و بسته بندی نیز گریبانگیر مرغداران شهرستان بجستان است که گفته شده تولید سالانه 9500 تن از مرغ استان را به خود اختصاص می‌دهد.

افتتاح کارخانه خوراک دام و طیور در بجستان
رمضانعلی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان خراسان رضوی در فعالیت این شهرستان در عرصه تولید فرآورده مرغ گوشتی می‌گوید: 59 مرغداری فعال و مجوزدار در سطح شهرستان بجستان داریم و تولید سالانه مرغ بجستان 9500 تن است.
وی می‌افزاید: در زمینه ساخت کشتارگاه در سطح شهرستان در حال پیگیری هستیم. کشتارگاهی نیمه کاره وجود دارد که تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای کسب اعتبارات ادامه کار آن مذاکرات اولیه با سرمایه گذار انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجستان تصریح می‌کند:  در حال حاضر مرغداران شهرستان مرغ زنده خود را به کشتارگاه‌هایی مشهد، گناباد و کاشمر می‌فرستند که مسلماً هزینه‌هایی دارد. بنابراین درصدد هستیم کشتارگاه مذکور را تکمیل کنیم البته اگر سرمایه گذار موافقت کند و کار انجام شود حدود یک سال تا یک و سال نیم زمان برای پایان مراحل ساخت کشتارگاه زمان لازم است.
قاسمی با بیان اینکه کارخانه خوراک دام و طیور با استفاده از اعتبارات طرح‌های مشارکت استانداری افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است، می‌گوید: کارخانه دان آماده طیور شرکت تعاونی قائم مرندیز بجستان نیز پیشرفت فیزیکی 40 درصدی داشته و در حال ساخت است که می‌تواند در کاهش هزینه مرغداران شهرستان موثر باشد.

دست مرغدار به هیچ‌جا وصل نیست
حسین اسماعیل زاده یکی از مرغداران مطرح شهرستان بجستان خراسان رضوی و مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران قائم مرندیز بجستان می‌گوید:  57 واحد مرغداری با ظرفیت بالغ بر یک میلیون جوجه ریزی در هر دوره و در مجموع 4 میلیون جوجه ریزی در سال در شهرستان بجستان فعالیت دارند.
وی می‌افزاید: وجود کشتارگاه در شهرستان مسلماً در زمینه صرفه جویی اقتصادی تاثیرگذار است؛ در حال حاضر مرغ زنده باید برای کشتار و بسته بندی به شهرهای دیگر ارسال شود و هزینه بسیاری دارد و حتی در مواردی حدود 2 تا 3 میلیارد ضرر کردیم و کلاه ما را برداشتند چرا که مجبور هستیم مرغ‌ها را به دلال بسپاریم تا به کشتارگاه‌ها ببرد.
اسماعیل زاده تصریح می‌کند: اگر محصول را در منطقه خود کشتار کنیم و سپس خودمان آن را بفروشیم مسلما خیالمان راحت‌تر است و مشکلات این چنینی پیش نمی‌آید البته اینکه گفته شده از شمال کشور برای خریداری مرغ زنده به بجستان بیاید بنظرم صحت ندارد و موردی در این باره ندیده‌ام.
این مرغدار درباره هزینه‌های این حرفه می‌گوید: مخارج مرغداری در زمستان بین 4700-4500 و در تابستان 4500-4300 است اما مرغدار مرغ خود را 600 تومان زیر قیمت می‌فروشد علاوه بر آن دغدغه برگشت و دریافت پول خود را نیز دارد و عمدتا برای تامین هزینه‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستیم.
وی ادامه می‌دهد: دست مرغدار به هیچ‌جا وصل نیست و حتی اتحادیه مرغداران نیز هیچ کار مثبتی انجام نمی‌دهد، هیچ کنترلی ندارد و بنابراین مرغ با قیمتی از مرغداری خریداری می‌شود که در نهایت سبب ضرر کردن مرغداران می‌شود.

ساخت کشتارگاه به صرفه نیست
محمود کیانی مالک کشتارگاه به بهره برداری نرسیده شهرستان بجستان دباره علت نیمه تمام ماندن این پروژه می‌گوید: با اوضاع اقتصادی کشور این کار جواب نمی‌دهد و به صرفه نیست به همین دلیل از ادامه آن منصرف شدم و تمامی مدارک آماده است که اگر سرمایه گذاری علاقه به ادامه کار دارد آن را خریداری کند.
وی می‌افزاید: طبق گفته کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت این کشتارگاه تاکنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که برای فروش آن مذاکرات اولیه با یک سرمایه گذار انجام شد و تمامی مدارک را برای فروش آن ارسال کردیم اما با وجود گذشت 20 روز هنوز خبری نشده است.
کیانی ادامه می‌دهد: من خود به حرفه مرغداری مشغولم اما عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و تولید کننده نابود شده است. هزینه هر مرغ برای من 4800 در می‌آید اما آن را به قیمت 3900 تومان از ما خریداری می‌کنند و نتیجه‌ای به جز ضرر ندارد به طوری در همین چند روز گذشته بالغ بر 80 میلیون تومان ضرر کردم.

سنگ اندازی‌ها مانع اجرایی شدن کشتارگاه در بجستان شد
حسین کریمیان رئیس شورای اسلامی شهر بجستان در این باره می‌گوید: بخش خصوصی برای ساخت کشتارگاه در این منطقه ورود پیدا کرد و سوله آن نیز همچنان برجاست اما سنگ اندازی‌های بسیاری بین خود افراد دخیل در این مسئله و سیستم اداری و بوروکراتیک برای دریافت وام و تسهیلات ایجاد شد و در نهایت سبب اجرایی نشدن ساخت کشتارگاه برای این شهرستان شد.
وی می‌افزاید: این امر سبب افزایش هزینه می‌شود و مرغداران مجبورند محصول خود را به شهرستان‌هایی نظیر گناباد بفرستند که هزینه آور است البته مدتی است کارخانه خوراک دام وطیور در شهرستان افتتاح شده است که امیدواریم این کارخانه در کاهش هزینه‌ها موثر باشد.
آنچه از این گفته‌ها مشخص است که این است که  دغدغه اصلی مرغداران بجستانی نیز عدم فروش محصول خود به قیمت مناسب بوده که عدم وجود کشتارگاه در این شهرستان به قول معروف قوز بالا قوز شده و نیازمند تعدیل قیمت و تشویق بخش خصوصی برای ورود و سرمایه گذاری در این زمینه است.

 

منبع: تسنیم