corn.jpg

حضور کم‌رنگ گوشت شترمرغ در سفره‌های ایرانی/ اروپا خریدار چرم شترمرغ

چاپ

altپرورش شترمرغ در کشور چندسالی است که رواج پیدا کرده و با توجه به صرفه اقتصادی فروش اجزا و فرآورده‌های این پرنده می‌توان بستر صادرات آن به کشورهای مختلف را فراهم کرد.
پرورش شترمرغ در ایران چندسالی است که رونق پیدا کرده و این پرنده برای پرورش‌دهندگان

آن از لحاظ صرفه اقتصادی، اهمیت بالایی دارد.
گفتنی است شترمرغ  پرنده‌ای چندمنظوره است که از تمام اجزای بدن آن از جمله گوشت، پر، پوست، جوجه، چربی، کود و تخم آن می‌توان استفاده کرد.
برای بهره‌برداری از شترمرغ‌های مولد حداقل سه سال باید از عمر آن‌ها گذشته باشد و اگر پرورش این پرنده به صورت درست و اصولی انجام گیرد می‌توان از هر شترمرغ مولد در طول سال بیش از 20 جوجه سالم گرفت و این درحالی است که هرچقدر سن آن‌ها بالا رود درصد سودآوری بیشتری خواهند داشت.
در این میان شترمرغ‌های پرواری برای کشتار پرورش داده می‌شوند و درصورتی که تغذیه آن‌ها به طور صحیح انجام شود پس از گذشت حداقل 9 ماه به سن کشتار می‌رسند ولی برای استفاده قابل قبول از چرم آن بهتر است در یک سالگی کشتار شوند.
همچنین گوشت شترمرغ در ایران به‌دلیل کلسترول و چربی پایین، مشتریان خاص خود را دارد و هرکیلو ران بی‌استخوان و ماهیچه شترمرغ در واحدهای صنفی بین 35 هزار تا 45 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در خصوص وضعیت فروش گوشت شترمرغ در کشور به میزان، گفت: درحال حاضر مصرف گوشت شترمرغ در مقایسه با گوشت مرغ حدود 5 درصد است که رقم کمی است.
وی افزود: مصرف گوشت شترمرغ هنوز در بین مردم کشور به طور کامل جا نیافتاده است و یکی دیگر از دلایل فروش پایین این محصول، قیمت بالای آن نسبت به سایر گوشت‌ها است.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به قیمت بالای گوشت شترمرغ در واحدهای صنفی خاطرنشان کرد: درحال حاضر هرکیلو گوشت شترمرغ در بازار با قیمت 45 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
یوسف‌خانی در رابطه با فروش تخم شترمرغ در بازار اظهار کرد: تخم شترمرغ در بازار برای خرید عادی مردم به چشم نمی‌خورد و تولیدکنندگان بیشتر برای جوجه کشی از آن استفاده می‌کنند.
وی صادرات گوشت شترمرغ را کم‌رنگ دانست و افزود: بیشتر تولید گوشت این پرنده در داخل کشور مصرف می‌شود و با توجه به فواید این محصول هنوز بستر صادرات گوشت شتر مرغ به طور وسیع فراهم نشده است.
در همین راستا یک تولید کننده روغن و چرم شترمرغ که تنها از چربی و پوست این پرنده پرخاصیت کسب درآمد می‌کند به میزان، گفت: هر بسته 50 میلی لیتری روغن شترمرغ با درنظر گرفتن هزینه بسته بندی، هزینه کارگر، مواد اولیه و هزینه فرآوری با قیمت 15 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
وی افزود: روغن شترمرغ در بازار بسته به کیفیت با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد و رنج قیمتی بین 15 تا 35 هزار تومان دارد.
این تولید کننده با اشاره به کیفیت خوب چرم شترمرغ گفت: چرم حاصل از پوست شترمرغ از جمله با ارزش‌ترین فرآورده‌های تولیدی این پرنده است و به دلیل استحکام در برابر خشکی، ترک خوردگی و لطافت منحصر به فرد خود در ردیف پوست‌های گران‌قیمت در جهان قرار دارد.
وی افزود: از چرم شترمرغ در تولید محصولاتی چون کیف‌های دستی، کفش، پوتین و پالتو استفاده می‌شود که در این میان یک کیف دستی با سایز متوسط ممکن است تا 500 هزار تومان در بازار ارزش داشته باشد.
این تولیدکننده بازار خرید چرم شترمرغ در اروپا را پررونق دانست و گفت: درحال حاضر چرم شترمرغ به کشورهای مختلف صادر می‌شود که اروپا بیش‌ترین مصرف کننده این چرم در جهان است که با فراهم شدن شرایط برای صادرات بیش‌تر این فرآورده با ارزش، می‌توان بازار آن را در دست گرفت.

 

منبع: میزان