soy.jpg

فصل تازه در صنعت دامداری کشور کلید خورد

چاپ

altنخستین مجموعه پرورش گاو سمینتال در استان قزوین امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی در مساحتی به بزرگی ۱۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی افتتاح شد
 این مجتمع با برخورداری از دو هزار رأس گاو سمینتال، عاملی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی به جهت مزیت‌های نسبی این نژاد در مقایسه

با هلشتاین به‌شمار می‌رود؛ اما افتتاح این مجموعه در استان قزوین که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، نخستین واحد پرورش گاو سمینتال در یک مجتمع بزرگ دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود.

تاریخچه و منشاء:
نژاد سمینتال درکشورهای مختلف به نام های پای روژه دوله درفرانسه و در ایتالیا پیزاتا روزا و درآلمان فلک فیه (خالدار) و نیز سمینتال معروف است. نژادهای دو منظوره سمینتال (فلک فیه) و مونت بیلیارد در دهه سال ۱۳۳۰ به صورت گاو نر برای
دو رگ گیری به همراه نژادهای شیری و گوشتی وارد کشور شدند و آمیخته هایی از آنها در منطقه کشت و صنعت هفت تپه خوزستان و ایستگاه دامپروری خوزستان در سال های اخیر موجود بوده است. گاو سیمنتال به صورت محصولات مواد ژنی درسال ۱۳۷۰ توسط بخش خصوصی و با مساعدت و همکاری و نظارت مرکزاصلاح نژاد دام کشور برای توسعه آمیخته گری با گاوهای بومی و یا تلاقی با آمیخته ها وارد استان مازندران می شود.
در دهة ۱۳۸۰ جنین های رجیستر سمینتال از کشور آلمان برای پرورش خالص و تکثیر وارد ایران شده است. نتایج حاصل از انتقال جنین توسط مرکزاصلاح نژاد دام کشور به تعداد زیاد موجب پراکندگی این نژاد در بسیاری از استان های کشور شده است. گاوهای خالص مونت بیلیارد هم درسال ۱۳۴۸ از کشور فرانسه به استان خراسان شمالی وارد شده است.
آمیخته های نژادهای دو منظوره بویژه سمینتال قابلیت سازگاری و عادت پذیری درشرایط گرم و مرطوب را در سطح بالایی نسبت به دیگر نژادهای پرشیر دارد. افت تولید، کاهش باروری، کاهش اشتها و کاهش ضریب تبدیل غذایی در این دامها نسبت به دیگر گاوهای اصیل بسیار کمتر است و بیشترین سودمندی را دو رگ های نسل اول نصیب پرورش دهنده می کنند.
در سال های اخیر نژادهای دو منظوره سمینتال در بخش های وسیعی از استان های شمال، شمال غرب و غرب و در استانهای جنوبی (خوزستان) و حتی مناطق کویری و مرکزی باعث رضایت مندی پرورش دهندگان و از سوی دیگر با استقبال دامداری های روستایی و صنعتی و نیمه صنعتی رو به رو گردیده است.
به طور خلاصه درشرایط کاهش نزولات آسمانی و تولید علوفه و افزایش دما با نوع مدیریت - که در پرورش این دام اعمال می شود - رضایت مندی در پرورش و سودمند بودن این نژادها درکنار نژادهای صرفاً یک منظوره و پرتوقع و پرشیر مشهود بوده، از علوفه کم ارزش و با کاهش مصرف کنسانتره و مواد دانه ای مقدار قابل توجهی شیر و گوشت تولید نموده و سالانه حداقل یک گوساله نصیب تولیدکننده می نماید. نژاد برتر در شرایط اقتصاد مقاومتی و پایداری فعالیت پرورش گاو شیری را در روستاها و واحدهای صنعتی - که توان مدیریت تخصصی و پرورش نژادهای پر شیر را ندارند- امکان پذیر می سازد. هم اکنون کشور از نظر تأمین مواد زنتیکی مورد نیاز این نژادها خودکفا بوده، سالانه درحد محدودی به دلیل ارتباط علمی و برخورداری از ژنتیکهای ممتاز اقدام به واردات محصولات ژنتیکی این نژاد می نماید.
شایان توجه است در حال حاضر تحقیقاتی درسطح دانشگاهی و مراکز تحقیقی در زمینه نژادهای دو منظوره سمینتال صورت گرفته یا درحال انجام است. نژاد مونت بیلیارد برای شیر بیشتر و تا حدودی گوشت، ولی نژاد سمینتال برای شیر و ترکیبات آن و گوشت بیشتر پرورش داده می شود.

 مزایای گاوهای نژاد دو منظوره:
۱- عملکرد شیروگوشت بالا ؛
۲-کمترین سوماتیک سل کانت، باروری منظم و رشد سریع؛
۳-گاو بسیار قوی و سالم با سازش پذیری سریع به تمام شرایط آب و هوایی و غذای ثابت، درتمام قاره ها؛
۴-گوساله های نر باارزش بالا و لاشه های با ارزش عالی؛
۵- خلق وخوی بسیار آرام و راحت از همه نرها و ماده ها؛
۶- اثرات اقتصادی بالا درگله های شیری وگوساله های نر با کمترین نیازهای زیست محیطی و رسیدن به رشدسریع؛
۷- نژادی ایده آل برای آمیخته گری(دورگ گیری ) با نژادهای شیری خالص. (نژاد دومنظوره: ۶۰/۰ درصد شیر ، ۴۰ /۰ درصد گوشت، ۱۰۰ درصد سودمندی)
۸ - هزینه تولید هر کیلو گرم شیر و گوشت تولیدی در گاوهای دو منظوره ارزانتر از سایر نژادهاست.
۹ - گاوهای دو منظوره در برابر بیماری ورم پستان مقاومتر و بیماری دست و پا و ناحیة سم و نیز مشکلات
سخت زایی کمتر دارند.
۱۰- فاصله گوساله زایی در گاوهای دو منظوره کم و تعداد گوساله های تولیدی در طول عمر بیشتر از نژادهای فقط تولید شیر بیشتر است.
۱۱- گاوهای دو منظوره قابلیت تبدیل مواد خشبی و علوفه ای و علف های کم ارزش را به گوشت با کیفیت و ماربلینگ بالا و شیر با ترکیبات بالایی از چربی و پروتئین دارند.

  تولیدات گاو سمینتال:
 متوسط تولید شیرگاوهای رکوردگیری شده: شیر ۴/۷۱ کیلوگرم، چربی شیر ۰۹/۴ درصد، پروتئین شیر ۴۶/۳ درصد.
تولید گوشت: متوسط سن ۶/۱۹ ماه،وزن زنده ۶۹۶ کیلو گرم، وزن لاشه ۴۰۱کیلوگرم، درصد راندمان ۹/۵۷ درصد، افزایش وزن روزانه ۱۴۰۰گرم

 

منبع: ایانا