wheat.jpg

مصرف سالانه حدود 25 هزار تن گوشت مرغ در زنجان

چاپ

altمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه بالغ بر 31 هزار و 300 تن گوشت مرغ در استان زنجان تولید می‌شود گفت: 25 هزار و 800 تن از این میزان در داخل استان به مصرف رسیده است.
 رحمان رستم‌خانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان زنجان، اظهار کرد: سالانه بالغ بر 31 هزار و 300 تن گوشت مرغ در استان زنجان

تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه این موضوع به گونه‌ای است که 25 هزار و 800 تن از این میزان در داخل استان به مصرف رسیده است، اضافه کرد: حدود 5 هزار و 500 تن مابقی معادل 21 درصد تولید، مازاد بر نیاز استان است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این رابطه تصریح کرد: لازمه رونق صادرات گوشت مرغ را تولید بر اساس نیاز و سلیقه بازارهای هدف است.
رستم‌خانی ادامه داد: در این راستا تولید مرغ سایز یا همان مرغ سبک وزن، به صورت یک طرح کشوری در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تولید مرغ سایز مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از مرغ های سبک وزن با توجه به سلامت آن‌ها افزون بر تضمین سلامت مردم حرکت  بزرگی در راستای توسعه اقتصادی کشور، پویاتر شدن صنعت مرغداری و بهبود اشتغال‌زایی محسوب می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در تبیین مزایای تولید مرغ سایز برای مصرف‌کنندگان ابراز کرد: مرغ‌های سبک وزن دارای چربی و باقیمانده‌های آنتی بیوتیک کمتری بوده و نسبت به مرغ‌های سنگین وزن سالم‌تر بوده و هرچه عمر بیشتر و در نتیجه اندازه آن بزرگتر باشد، احتمال بروز بیماری و مصرف دارو و وجود بقایای دارویی در آن بالاتر است.
رستم‌خانی با اشاره به بهتر بودن طعم و مزه و خوش پخت بودن مرغ سایز، اظهار داشت: مرغ‌های سنگین‌تر از حد معمول که بالای دو کیلوگرم وزن دارند، از نظر ارزش غذایی در حد پایینی قرار داشته و از نظر اقتصادی نیز با داشتن چربی اضافه و پوستی ضخیم تر افت بیشتری برای مصرف‌کننده داشته و قیمت واقعی برای مصرف کننده را بالا می‌برد.
وی در ادامه ظاهر کرد: افزایش دوره جوجه‌ریزی از چهار دوره به 6 دوره در سال، کاهش پنج تا 10 درصدی هزینه‌های تولید در صورت مبادرت تولیدکنندگان به تولید و ارائه گوشت مرغ 35 تا 40 روزه، کاهش مصرف دان مرغی و همچنین کاهش دوره پرورش، بهبود ضریب تبدیل غذایی از 2.3 به 1.7 و پایین تر و کاهش 30 درصدی مصرف سوخت را ازجمله مزایای تولید مرغ سایز برای تولیدکنندگان است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: با این مهم امکان افزایش تراکم جوجه ریزی و در نتیجه افزایش تولید گوشت مرغ در واحد سطح و نهایتا افزایش چشمگیر گردش سرمایه در این صنعت عظیم کشور به واسطه تولید مرغ سایز فراهم می‌شود.
رستم‌خانی اضافه کرد: بیماری‌های اصلی مرغ ها بعد از 40 روزگی بروز یافته و مصرف دارو نیز اغلب بعد از این سن بروز می‌کند، لذا هر چه عمر و به تبع آن وزن مرغ بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری و بقایای دارویی در آن بیشتر خواهد بود.
وی ارتقای سلامت گله در راستای امنیت غذایی و تولید محصول سالم و ارگانیک را از دیگر مزایای تولید مرغ سایز برشمرد و تاکید کرد: در راستای تولید مرغ سایز به واسطه کاهش مصرف دارو و دان مرغی خروج ارز از کشور برای واردات بی‌رویه داروهای دامی کاهش پیدا کرده و زمینه صادرات محصولات تولیدی و ورود ارز به کشور فراهم می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان عنوان کرد: در حال حاضر زمینه های تولید مرغ سایز در سطح کشور در حال آماده‌سازی است و استان زنجان نیز به طور کامل آمادگی اجرای این طرح را دارد.

 

منبع: فارس