hen.jpg

صنعت طیور ایران در سال 94 بیش از 1000 میلیارد تومان ضرر و زیان را تجربه کرد

چاپ

altنائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد سیاست های دولت در زمینه قیمت مرغ گفت: زمانی که یک برند مشخص برای صادرات مرغ در نظر گرفته نشود نمی توانیم به دروازه های صادرات مرغ وارد شویم.
امیر میران آملی گفت: تامین غذا از دغدغه‌های حاکمیت است که باید دولت

در این زمینه وارد شود.
وی با بیان اینکه با چوب حاکمیت نباید در تولید دخالت کرد، افزود: اگر امروز در بازار،  مرغ با قیمت 8500 تومان فروخته می شود مشکل در توزیع است. هر ساله در چنین زمانی قیمت مرغ افزایش پیدا می کند. در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ در جلوی کشتارگاه 6500 تومان است که برای فروش 7500 در نظر گرفته شد. سود 1500 تومان برای توزیع کننده سود زیادی نیست.
میران آملی با اشاره به اینکه در سال 94 صنعت طیور بیش از 1000 میلیارد تومان در کل کشور ضرر و زیان تجربه کرد، افزود:  12 درصد ضرر این صنعت متوجه مازندران شد. باید دولت اجازه دهد صنعت سود مناسب خود را داشته باشد و تا ضررهای گذشته خود را جبران کند و امروز دولت اگر می خواهد مصرف کنندگان، مرغ ارزان بخرند از جیب خود هزینه کند نه اینکه هزینه تولید کننده را نادیده بگیرد.
وی ادامه داد: در هفته گذشته ذرت 20 درصد گران شد  و ما معتقدیم برای ارزان شدن قیمت مرغ باید دولت در شبکه توزیع و با کاهش نرخ تولید به تولید ارزانتر مرغ کمک کند. اگر امسال ورود شتاب زده دولت را در شبکه بازار  نداشته باشیم بازار می توانست به تعادل برسد.
وی با تاکید بر اینکه دولت برخورد شتابزده با صنعت مرغ نداشته باشد، افزود: افزایش قیمت مرغ هر ساله در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد؛ امروز در اتحادیه‌ها و انجمن‌ها برنامه ریزی شد. هر اقدام شتاب زده دولت در این باره خسارت جبران ناپذیری را برای تولیدکنندگان به بار می آورد.
میران با تاکید بر اینکه دولت باید با تولید کنندگان مدارا کند، عنوان کرد: 500 هزار نفر  در بخش طیور در کشور اشتغال دارند و در سال گذشته  70 هزار تن مرغ از کشور صادر شد که مازندران با 20 هزار تن بیشترین صادرات را داشته است.
وی با بیان اینکه تا چرخه تولید از ابتدا تا انتها تعریف نشود نمی توانیم صادرات داشته باشیم، افزود: تا زمانی که قیمت واقعی نشود اتفاق مبارکی در حوزه تولید مرغ رخ نخواهد داد. ایران در  تولید گوشت مرغ رتبه هفتم را دارد ولی تولید مرغ در کشور از انسجام برخوردار نیست و به همین خاطر در صادرات مرغ با مشکل مواجه هستیم. امروز نمی توانیم در شبکه جهانی صادرات مرغ وارد شویم مگر اینکه یک شرکت با یک برند مشخص بتواند قراردادهای صادراتی امضا کند. امروز جوجه یک روزه به ترکمنستان، صادر می شود اما توان تولید مرغ در کشور  4 میلیون تن است .
میران افزود: 2300 واحد مجاز مرغداری، 150 واحد مرغ مادر،  36 کارخانه جوجه کشی، 18 کشتارگاه و 96 کارخانه دان مرغ در مازندران فعالیت دارند. 147 شرکت واحدهای مرغ مادر که 30 درصد جوجه یکروزه کشور را تامین می کند در استان وجود دارد. باید قیمت مرغ از روی میز دولت برداشته شود و تعزیرات نباید وارد شود تا بتوانیم تجارت جهانی داشته باشیم.
وی با اشاره به وجود 500 واحد گوشتی غیر مجاز در استان، افزود: سرانه مصرف مرغ  کشور 20 کیلو گرم است و نیاز است یک شرکت بزرگ تشکیل شود تا همه توان تولید مرغ را تحت یک برند عرضه کنند و اتاق بازرگانی این ارتباط را تقویت می کند.

 

منبع: ایسنا