soy.jpg

فاصله قیمت تولید و بازار محصولات کشاورزی منطقی نیست

چاپ

altمعاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی با بیان این که فاصله قیمت تولید تا بازار محصولات کشاورزی در کشور منطقی نیست، گفت: در حال حاضر سهم تولیدکننده از قیمت شیر خام 41 درصد و سهم بازار 59 درصد است که این رقم تفاوت فاحش بین بازار تا تولید را نشان می‌دهد.
حسن رکنی در چهارمین همایش سالیانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد که در

مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شده ، افزود: سهم تولیدکننده گوشت گوسفندی 25 درصد، سهم تولیدکننده گوشت گاوی و گوساله 18 درصد و سهم مرغداران 35 درصد است که این رقم در تولید شیر خام هیچگاه به نرخ منطقی نرسیده است.
وی گفت، انتظار می‌رود قیمت تولید و بازار محصولات کشاورزی به شکلی منطقی شود که تولیدکننده علاوه بر رغبت برای تولید بیشتر، متضرر نشود.

تراز جاری گوشت قرمز منفی است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود صادرات دو میلیون و 800 هزار راس دام زنده اما تراز تجاری کشور در گوشت قرمز کماکان منفی است که باید تلاش کنیم موازنه تجاری آن را مثبت کنیم.
رکنی افزود: در حال حاضر هدف ما متعادل کردن تراز تجاری منطقی تولید و مصرف است.

خرید حمایتی شیر خام در پنج استان کشور شروع شد
معاون وزیرجهادکشاورزی درباره خرید حمایتی شیر خام گفت: در فروردین ماه سال جاری با وجود رقابت فشرده صنایع برای صادرات لبنیات، 41 هزار تن انواع محصولات لبنی صادر شد که در شرایط مناسبی بسر می‌بریم اما وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اختصاص یارانه صادراتی برای این بخش است.
رکنی گفت: برای خرید مازاد شیر خام از دامداران نیز خرید حمایتی این محصول در پنج استان کشور شروع شده است، در حالی که ما اعتقاد داریم نباید این کار توسط دولت انجام شود.

برنامه افزایش مصرف شیر خام به 160 کیلوگرم
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره سرانه مصرف شیر خام گفت: هم اکنون باید سرانه مصرف شیرخام با فرهنگ سازی افزایش یابد و براساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی در نظر داریم تا سال 1404 سرانه مصرف را به 160 کیلوگرم برسانیم. در سال های گذشته نیز به دنبال افزایش تولید شیر خام بودیم و اکنون در نظر داریم در کنار تولید با افزایش مصرف مزیت های صادراتی آن را نیز در نظر بگیریم.
وی درباره کیفی کردن تولید شیر نیز گفت: براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی برنامه کیفی کردن تولید محصولات کشاورزی از جمله شیر خام را در دستور کار داریم به طوری که هم اکنون نیز برخی کارخانجات شیر خام کیفی را خریداری می کنند که این مهم نیز به تغییر نگاه در بحث اصلاح نژاد دام بستگی دارد.

340 هزار دُز مایع ژنتیکی گاوی دو منظوره توزیع شد
این مقام مسئول اظهارداشت: سال گذشته دو میلیون و 800 هزار دُز مایع ژنتیکی (اسپرم) در بین دامداری های کشور توزیع شده که از این میزان 340 هزار دُز آن مربوط به مایع ژنتیکی نژادهای دو منظوره بوده است.

تولیدو سرانه مصرف محصولات پروتئینی
رکنی درباره وضعیت تولید و سرانه مصرف محصولات پروتئینی گفت: براساس آمار سال 1394 دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده که سرانه تولید این محصول 26 کیلوگرم و مصرف آن 25 کیلوگرم است که یک کیلوگرم از سرانه تولید صادر می شود. این در حالی است که سرانه جهانی مصرف مرغ 15 کیلوگرم است و مصرف این محصول در ایران دو برابر سرانه جهانی است.
به گفته وی انتظار می رود با تعادل سازی عرضه و تقاضا بتوانیم بازارهای صادراتی را نیز پوشش دهیم و در این راستا به دنبال صادرات مرغ با مشارکت چند شرکت خارجی هستیم تا مازاد تولید صادر شود.
وی درباره تخم مرغ نیز گفت: هم اکنون 930 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که تولید سرانه آن 11 کیلو و 900 گرم و سرانه مصرف 11 کیلوگرم است.
وی درباره صادرات مرغ و تخم مرغ گفت: سال گذشته 300 هزار تن مرغ و تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است. کشورهای اطراف ایران سالیانه حدود سه میلیون تن مرغ و تخم مرغ وارد می کنند که این رقم حدود 30 درصد کل تجارت مرغ و تخم مرغ در جهان است.
رکنی درباره تولید و مصرف شیر خام در کشور افزود: سالیانه 9 میلیون و 140 هزار تن شیر خام در کشور تولید می شود که سرانه تولید آن حدود 11 کیلو و 500 گرم و سرانه مصرف حدود 10 کیلو و 500 گرم است.
به گفته وی هم اکنون حدود 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که سرانه تولید آن 10.5 کیلوگرم و سرانه مصرف آن 11.5 کیلوگرم است که در این راستا حدود 10 درصد نیاز داخلی از طریق واردات تامین می شود.
وی با بیان این که سرانه مصرف گوشت قرمز ایران پایین تر از سرانه جهانی است، اظهار داشت: سرانه مصرف گوشت قرمز در جهان منهای گوشت خوک حدود 13 کیلوگرم است.

تولیدو مصرف عسل
وی درباره تولید و مصرف عسل در کشور نیز گفت: سالیانه حدود 77 هزار تن عسل در کشور تولید می شود که سرانه مصرف آن 920 گرم و سرانه جهانی آن 250 گرم است.
چهارمین همایش پیشرفت ژنتیکی، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی امروز در پژوهشگاه صنعت نفت ایران با حضور مسئولان بلند پایه وزارت جهاد کشاورزی، متخصصان، تولید‌کنندگان، دامداران و مرغداران داخلی و بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده مواد ژنتیکی از کشورهای مختلف دنیا برگزار شده است.

 

منبع: ایرنا