chick.jpg

زنجیره تولید مرغ در همدان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

چاپ

 altمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: زنجیره تولید مرغ استان همدان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
محمد نظرپور با اشاره به طرح " تولید صفر تا صد مرغ در همدان" با بیان این‌که

تکمیل کشتارگاه زنجیره مرغ همدان نیازمند 5 میلیارد تومان تسهیلات است، اظهار کرد: خوشبختانه کشتارگاه این زنجیره درحال احداث است و تا کنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تخصیص اعتبار لازم، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به پیگیری مستمر برای تکمیل زنجیره مرغ در استان، تصریح کرد: در ارتباط با ایجاد زنجیره مرغ در استان استاندار همدان حمایت خوبی داشته و تسهیلات در شرف اخذ است.
وی یادآور شد: احداث کشتارگاه در قالب زنجیره مرغ دارای توجیه است و امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز این زنجیره امسال کامل شود.

تولید 60 هزار تن گوشت مرغ درسال گذشته
نظرپور با بیان این‌که 500 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 9 میلیون قطعه در استان همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال 94 واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان 23 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در 2.5 دوره داشته‌اند.
معاون بهبود تولیدات دامی تاکید کرد: سال گذشته 60 هزار تن گوشت مرغ در استان همدان تولید شد و یکی از اولویت‌های امسال تولید مرغ سایز و استاندارد است، به‌طوری که مرغ‌های تولیدی وزنی بیش از 1800 گرم نداشته باشند.
وی با تاکید بر تولید مرغ سایز در سال‌جاری عنوان کرد: تولید مرغ سایز و استاندارد هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود، به‌طوری که دوره فعالیت و جوجه‌ریزی واحدها از 2.5 دوره به 6 دوره افزایش می‌یابد و از طرفی قیمت تمام شده مرغ کاهش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: با توجه به بحث کنترل و مدیریت تولید مرغ در استان همدان امسال نیز به میزان سال گذشته تولید گوشت مرغ در نظر گرفته شده است، چرا که درصورتی‌که تولید افزایش یابد تولیدکنندگان متضرر خواهند شد، البته در صورتی‌که زمینه صادرات مرغ مازاد در استان فراهم شود می‌توان به مرغدار اجازه افزایش تولید داد.

تولید 27 هزار تن گوشت قرمز در استان همدان
نظرپور با اشاره به این‌که در سال گذشته 27 هزار تن گوشت قرمز در استان همدان تولید شد، گفت: در استان همدان 370 هزار رأس گاو و گوساله و یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی یادآور شد: درحال حاضر 350 واحد پرورش گاوشیری با ظرفیت 25 هزار رأس دام مولد در استان همدان فعالیت دارند که به همین میزان واحد گوساله‌پروری در استان وجود دارد.
وی با بیان این‌که در تولید گوشت قرمز محدودیتی وجود ندارد، افزود: با توجه بارش‌های خوب و وضعیت مناسب مراتع امکان افزایش تولید گوشت قرمز در استان وجود دارد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت قرمز در سال‌جاری به 28 هزار تن نیز برسد.

بروز خسارت 600 میلیون تومانی به بخش دام استان
وی با اشاره به این‌که در سال گذشته 170 هزار تن شیر خام در استان همدان تولید شد، اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر و بروز سیل در برخی از نقاط استان متأسفانه خساراتی به واحدهای دامی وارد شد، به‌طوری که براساس برآورد صورت گرفته 600 میلیون تومان خسارت به واحدهای روستایی استان همدان وارد شده است.
نظرپور میزان کلنی‌های زنبور عسل استان همدان را 180 هزار کلنی دانست و ادامه داد: خوشبختانه خسارتی به زنبورداری‌های استان وارد نشده و تلفاتی در اثر بارش نداشتیم.

تولید 1750 تن عسل در همدان
معاون بهبود تولیدات دامی با بیان این‌که سرانه مصرف عسل در استان همدان 600 گرم است، تصریح کرد: در سال گذشته 1750 تن عسل در استان همدان تولید شده است.

 

منبع: ایسنا