hen.jpg

خود کفایی گندم به قیمت واردات دیگر محصولات کشاورزی تمام می شود

چاپ

altمدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: اگر بخواهیم تمام اراضی خود را به کشت گندم اختصاص دهیم، طبیعی است که در سایر محصولات کشاورزی و نهاده های دامی وارد کننده خواهیم شد.
عباس قبادی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به مسئله

خود کفایی گندم اظهار داشت: با توجه به محدودیت زمین های کشاورزی و آب، اگربخواهیم تمام اراضی خود را به کشت گندم اختصاص دهیم، طبیعی است که در سایر محصولات کشاورزی و نهاده های دامی وارد کننده خواهیم شد.
وی گفت: در کشور ما این امکان وجود دارد که به خود کفایی تولیدات محصولات کشاورزی خاص همچون گندم برسیم اما نباید فراموش کنیم که با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت آب و خاک و اینکه اکثر کشت محصولات ما دیمی است باید چاره ای در این خصوص اندیشیده شود.
قبادی با بیان اینکه خود کفایی در گندم به قیمت کاهش تولید در سایر محصولات کشاورزی تمام می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه کشت و برداشت محصول در این بخش به صورت سنتی انجام می شود، می توان گفت که اگر قرار است به خود کفایی محصولات دست یابیم تنها می بایست از علوم و تکنولوژی روز، بذر و کود به موقع و با کیفیت استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه پرت زیادی در مصرف گندم داریم، افزود: شکاف قیمت نرخ تضمینی و نرخ فروش دولتی محصول موجب شده که بخش عمده ای از گندم که با مشقت و سختی توسط کشاورز تولید و دولت خریداری شده، هدر رود و به همین خاطر لازم است که از هدر رفت محصول جلوگیری کنیم .

ارتقای تولید در واحد سطح به دنبال خود کفایی
علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به اینکه برخی کالاهای اساسی همچون گندم، جو، ذرت و دانه های روغنی مورد نیاز کشور است لذا می بایست تا جایی که منابع آبی و خاکی کشور اجازه می دهد به تولید آن بپردازیم چرا که سیاست اقتصاد مقاومتی و وزارتخانه نیز خود کفایی محصولات استراتژیک کشاورزی است.
وی افزود: در راستای خود کفایی محصولات استراتژیک، برنامه توسعه و ارتقای تولید در واحد سطح را دنبال می کنیم و به همین منظور طرح سیستم های نوین آبیاری میکرو و طیف را  درمزارع اجرا کرده ایم.

خود کفایی گندم، رویایی بیش نیست
هدایت الله میر مراد زهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: با توجه به محدویت زمین و شرایط آب و هوایی کشور نمی توان کلیه زمین های کشاورزی را به کشت گندم اختصاص داد چرا که کشت هر محصول شرایط خاص خود را می طلبد.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته جشن خود کفایی گندم برگزار شد که متاسفانه با توجه به محدودیت آبی نیاز به واردات احساس شد.
میرمرادزهی با اشاره به جشن خود کفایی گندم بیان داشت: با توجه به آنکه 35 درصد ظرفیت سدها خالی است، باید گفت که امسال نمی توانیم به خود کفایی برسیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران