wheat.jpg

کاهش 50 درصدی صادرات تخم مرغ / احتمال کاهش قیمت در بازار داخلی

چاپ

 altدبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ گفت: بر اساس طرح درج قیمت‌ مصرف‌کننده کف و سقف قیمت‌های تخم‌مرغ با درنظر گرفتن استانداردهای مشخصی مانند سایز برای عرضه در بازار مشخص خواهد شد.
فرزاد طلاکش دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ گفت: طرح درج قیمت مصرف‌کننده

در مراحل نهایی است و زمانی که بخشنامه مورد نظر صادر شد این مسئله را رسانه‌ای خواهیم کرد.
وی افزود: در صادرات تخم‌مرغ ممنوعیتی ایجاد نشد، در واقع از میزان صادرات کاسته شد و تاکید می‌کنم که به هیچ عنوان در هیچ زمانی پروسه صادرات متوقف نشده است.
طلاکش تاکید کرد: میزان صادرات تخم مرغ تنظیم شد تا مشکلی برای بازار داخلی بوجود نیاید؛ البته در کاهش میزان صادرات مسائل دیگری نیز دخیل بودند؛ مثل اتفاقاتی که در کشور عراق به وقوع پیوست؛ ازجمله واردات تخم‌مرغ ترکیه و اوکراین به این کشور که قیمتی پایین‌تر از محصول ایرانی دارد و همین مسئله صادرات را برای صادرکنندگان ایرانی توجیه ناپذیر کرده است.
وی افزود: از طرفی قیمت این محصولات ارزان‌تر و پایین‌تر از محصول ایرانی است و از طرفی در کشور یارانه‌ای برای صادرات به صادرکنندگان پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین قیمت صادراتی تخم‌مرغ توجیه‌ناپذیر شد است و صادرات این محصول بدون هیچ منعی در دوماه اخیر نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است.
طلاکش تاکید کرد: از ابتدای سال با مازاد تولید مواجه بوده‌ایم؛ اما از طرفی صادرات نسبت به سال گذشته قابل توجه و همراه با رشد ۲۰ درصدی بود و از طرفی با مدیریتی که در راستای حذف مرغان پیر صورت گرفت موجب شد مازاد تولید جبران شده و مرغداران ضرر سالیان گذشته را تجربه نکنند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ در خصوص پیش بینی قیمت تخم مرغ تا پایان سال بیان داشت: با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و به دلیل برنامه‌ریزی‌های تولید و کاهش مصرف و همچنین کاهش میزان صادرات بازار با افت قیمت این محصول روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین میزان مصرف قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، پیش‌بینی این است که تا پایان سال افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها نخواهیم داشت بلکه قیمت‌ها تا حدودی کاهش خواهد یافت.

منبع: ایلنا