ديواري کوتاه تر از محصولات کشاورزي در بازار نيست

چاپ

altبسياري از کارشناسان عقيده دارند که ضعف بخش کشاورزي نسبت به صنعت و خدمات، علت هاي ريشه اي دارد که يکي از سرنخ هاي مهم آن در بازار است
يکي از پژوهشگران اقتصاد کشاورزي در ارتباط با دليل ضعيف بودن اين بخش نسبت به ديگر شاخه هاي اقتصاد

کشور گفت: معمولا در بازار، ديواري کوتاه تر از محصولات کشاورزي نيست و دولت براي حمايت از قشر آسيب پذير، ابتدا قيمت اين کالاها را کاهش مي دهد.
کوهسار خالدي افزود: البته اين کار دولت، در راستاي حمايت از جامعه و ايجاد امنيت غذايي است اما از طرف ديگر، چون قيمت محصولات کشاورزي، نسبت به ديگر کالاها افزايش چنداني نداشته اين به ضرر کشاورزان خواهد بود.
به گفته خالدي، به عنوان مثال، اگر افزايش قيمت خودرو از 20 سال گذشته تا امروز را با تغيير نرخ گندم در همين مقطع مقايسه کنيم، تفاوت فاحش بين دو بخش کشاورزي و صنعت کاملا نمايان است.
وي، يکي ديگر از ضعف هاي کشاورزي را کم سواد بودن شاغلان اين بخش عنوان و اظهار کرد: کمتر از 5درصد تحصيلکرده هاي کشاورزي در اين بخش فعاليت دارند. به همين دليل اکثر کشاورزان، کم سواد يا بي سواد بوده و سن بالايي نيز دارند. بنابراين چنين نيروهايي نمي توانند از قدرت لابي و چانه زني بالايي برخوردار بوده و مانند فعالان حوزه صنعت يا خدمات، از حق خود دفاع کنند.
اين کارشناس در پايان تاکيد کرد: بايد نگاه دولتمردان نسبت به کشاورزي واقع بينانه تر بوده و آنها را با صنعت و خدمات به يک چشم نبينند. زيرا بخشي که امنيت غذايي کشور را به عهده دارد، احتياج به حمايت بيشتري داشته و بايد با نگاه ويژه تر به آن نگريست.

منبع: موج