soy.jpg

حضور سرمايه گذاران خارجي صادرات گرا در صنعت خوراك دام و طيور و آبزيان

چاپ

altعضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و رئيس انجمن صنايع خوراک دام از نياز اين صنعت به سرمايه گذاري خارجي خبر داد
رئيس انجمن صنايع خوراک دام و طيور و آبزيان ايران با اشاره به برداشتن موانع صادرات از سوي دولت براي فعالان اقتصادي اظهار کرد: براي رونق نيازمند تحريک

تقاضا هستيم؛ به عبارتي براي توليدات کارخانجات مان بايد مشتري وجود داشته باشد و قدرت خريد در مرغ دار و دامدار ايجاد شود.
مجيد موافق قديري افزود: ايجاد قدرت خريد خوراك دام براي پرورش دهندگان دام و طيور و در چرخه نهايي گوشت سفيد و قرمز براي مردم، از سوي دولت در اين شرايط موجب افزايش تورم و ايجاد دور باطل شده است.
موافق قديري تاکيد کرد: دولت نمي خواهد اين اتفاق دوباره تکرار شود از اين رو ما به دنبال افزايش تقاضاي صادرات هستيم. چنانچه قدرت خريد را در بيرون مرزها جست و جو کنيم کارخانجات ما در بازار خارجي با پول مردم کشورهاي ديگر اشتغال ايجاد مي کنند.
مدير عامل و عضو هيات مديره شرکت هماهنگي کارخانجات خوراک، دارو و مکمل دام، طيور و آبزيان کشور افزود: يکي از فوري ترين نتايج ديپلماسي فعال با همسايگان، افزايش صادرات است. از سال هاي قبل در بازار عراق تقاضا براي خوراک دام و طيور و آبزيان وجود دارد و از دولت انتظار داريم کمک کند تا موانع مختلف در عراق و کشورمان ازجمله در گمرکات و استاندارد براي بهبود صادرات برداشته شود تا صادرات مان مجددا رونق بگيرد.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گفت: امروز در کشورهاي آسياي ميانه با توجه به دعواي تحريمي بين اتحاديه اروپا و روسيه؛ بازار بزرگ براي صادرات خوراک دام ايران ايجاد شده و صنعت خوراک دام ما در شرايط بالقوه صادرات قرار دارد؛ اين شرايط در آفريقا، آسياي جنوب شرقي و افغانستان نيز به وجود آمده و در عين حال ما بايد کماکان درباره کيفيت و قيمت بيشتر محصولات مان دقت و کار کنيم.
موافق قديري ادامه داد: بايد استاندارد را متناسب با اقتضاي بازار هدف درنظر بگيريم و استاندارد داخلي نبايد مانع صادرات باشد و از سازمان دامپزشکي کشور و سازمان ملي استاندارد انتظار داريم شرايط و مقررات صادرات را تسهيل کنند. در واقع استاندارد برخي از بازارهاي هدف ما از استاندارد داخلي کشورمان پايين تر است و اين اتفاق باعث افزايش توان صادراتي ما مي شود.
وي اظهار کرد: طبق قانون هرگونه عوارض بر صادرات ممنوع است و اگر قرار باشد بر مواد اوليه عوارضي باشد دولت بايد اين عوارض را بر کالاهايي با ارزش افزوده بالاتر مصرف کند. به عبارت ديگر اگر درآمدي از محل صادرات نصيب دولت شد بايد براي افزايش صادرات استفاده شود.
اين فعال اقتصادي ادامه داد: از مسوولان سازمان توسعه تجارت انتظار داريم در نرخ تسهيل صادرت نيز مشوق هايي براي خوراک دام و طيور و آبزيان درنظر گرفته شود که البته اين موضوع مي تواند قيمت هاي کالاهاي ما را در عرصه تجارت بين الملل رقابتي کند.
موافق قديري گفت: حتي در ديدارهايي که با هيات هاي خارجي داشتيم تاکيد مي کنيم که بايد رويکردشان سرمايه گذاري صادرات گرا باشد. در حال حاضر با سرمايه گذاراني از چين، برزيل، روسيه، کره جنوبي، مالزي، بلژيک در حال مذاکره هستيم و در طول شش ماه گذشته هيات هايي از امکانات و پتانسيل هاي کشورمان نيز بازديد کرده اند.
رئيس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران تاکيد کرد: رمز رشد جهش گونه چين در فتح بازارهاي صادراتي اين بود که به سرمايه هاي کشورهاي اروپايي و آمريکا اجازه داد که در چين سرمايه گذاري کنند و در اين کشور توليد کردند اما بعد از توليد، آن را به کشور خود بردند که به اين ترتيب هم از سرمايه آنها براي اشتغال زايي داخلي استفاده کرد و هم بدون اينکه کار خاصي کند بازارهاي صادراتي آن کشورها را به روي خود گشود.
وي در پايان ادامه داد: از اين راهکار مفيد، ما نيز بايد استفاده کنيم و در واقع سرمايه خارجي براي ما بازار صادراتي تضمين مي کند. بنابراين در تلاش هستيم تا با مذاكره با سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، كارخانجات خوراك دام را در اولويت جذب سرمايه گذاري خارجي قرار داده تا قدرت چانه زني مان را در مواجهه با طرف هاي خارجي بالا ببريم.

منبع: موج