soy.jpg

تاخیر در زمان برداشت سویا در برزیل/ افزایش میزان صادرات کنجاله سویای برزیل به ایران

چاپ

altدر ماه مارس بیش از ۶۵% و یا به عبارت دیگر در حدود ۸/۵ میلیون تن از جمع کل صادرات سویای کشورهای گروه G5 به چین صادر شد
 برزیل نیز مقدار بیشتری سویا به پاکستان ، سوریه و چند کشور دیگر صادر نمود (در ماه مارس) و این در حالیست

که میزان صادرات سویای برزیل به آمریکای جنوبی و تایلند کاهش پیدا کرد .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی ایران؛ میزان واردات سویای اتحادیه اروپا در ماه مارس کمتر از سال گذشته بود و میزان صادرات کنجاله سویای برزیل به اتحادیه اروپا ، کره جنوبی و تایلند دلیل ۲۳% افت صادراتی کنجاله سویای برزیل در ماه مارس محسوب می شود ولی باید به این نکته اشاره کنیم که میزان صادرات کنجاله سویای برزیل به ایران و اندونزی در ماه مارس افزایش داشته است .

تاخیر در زمان برداشت سویا در برزیل
از هم اکنون واضح است که زمان برداشت محصولات سویا ۱ تا ۲ هفته به تاخیر خواهد افتاد .میزان صادرات و روغنکشی در نیمه اول ماه آوریل بسیار کم و به تاخیر خواهد افتاد . امسال میزان مساحت زیر کشت در لاپامپا در حدود ۰/۵۵ میلیون هکتار بود . این فقط ۳% از کل مساحت زیر کشت سویای کشور را شامل می شود و باید منتظر ماند و دید که آیا بقیه ایالت های همسایه مانند کوردوبا ، سانتافه و بوئنس آیرس نیز بر اثر بارشهای بیش از حد باران دچار آسیب دیدگی خواهند شد یا خیر ؟
افزایش های تنش های سیاسی در برزیل باعث شد که در ۵ آوریل ارزش واحد پول این کشور (ریل) کاهش پیدا کند . این باعث شد که کاهش اخیر قیمتهای جهانی ، سودآوری تولید کننده های سویای برزیل را کاهش دهد . کاهش بسیار زیاد قیمت روغن سویا در ماه مارس (۵۰ دلار کاهش در هر تن) و کاهش شدید قیمت این روغن در قیاس با روغنهای نباتی دیگر میزان تقاضا را بالا برد .

 

 


منبع : Oilworld.biz