hen.jpg

دادگاه مجوز «مونسانتو» برای کشت ذرت تراریخته در مکزیک را لغو کرد

چاپ

altشرکت آمریکایی مونسانتو که پس از 2 سال تلاش مجوز کشت ذرت تراریخته را در مکزیک گرفته بود، دادگاهی در مکزک به دلیل عواقب بد اینگونه محصولات اجازه کشت نداد
 به نقل از کوارس، شرکت آمریکایی مونسانتو مدت‌هاست به دنبال پرورش ذرت تراریخته در مکزیک است اما به نظر می‌رسد این فرصت

با سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر کشیدن دیوار بین کشورها و جلوگیری از تجارت جهانی امکانپذیر نخواهد شد.
بر اساس این گزارش، یک دادگاه مکزیکی قبول نکرده است که آمریکا حتی به صورت پایلوت ذرت تراریخته (GMO) در این کشور کشت کند. این دادگاه اعلام کرده است که معلوم نیست تأثیرات و عواقب کشت محصولات تراریخته برای مکزیک چه خواهد شد.
شرکت آمریکایی مونسانتو بیش از 2 سال منتظر مانده است تا مصوبه‌ای از دولت مکزیک برای پرورش ذرت تراریخته در ایالت سینالوآ بگیرد، این ایالت در شمال غرب مکزیک قرار گرفته است.
هدفی که این شرکت آمریکایی دارد با سیاست‌های جدید دونالد ترامپ که توافق‌های آزاد تجاری موسوم به نفتا را نشانه گرفته به شدت در تضاد است.
در حال حاضر آمریکا بزرگترین صادرکننده ذرت است که میزان صادرات آن در سال 2015 به رقم 8 میلیارد دلار رسید.
بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، مکزیک به تنهایی 2.3 میلیارد دلار ذرت تراریخته از آمریکا وارد کرد. بنابراین در صورتی که آمریکا بخواهد قراردادهای نفتا را لغو کند روابط تجاری با مکزیک به شدت آسیب خواهد دید.
بر اساس آمارها در حال حاضر آمریکا سالانه 8.7 میلیارد دلار ذرت صادر می‌کند و بزرگترین صادرکننده محصول در دنیاست. بعد از آن برزیل با 5 میلیارد دلار در جایگاه دوم و آرژانتین با 3.1 میلیارد دلار در جایگاه سوم و اوکراین و فرانسه به ترتیب 3 و 2 میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
مصرف ذرت آمریکایی در مکزیک بعد از سال 1994 و در سایه پیمان آزاد تجاری نفتا افزایش یافته است. به واسطه همین موضوع بیش از 2 میلیون شغل کشاورزان مکزیکی با افزایش واردات مکزیک از آمریکا از بین رفته است.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، در فاصله سال‌های 1994 و 2011 مصرف ذرت آمریکایی توسط مکزیکی‌ها از 7 به 34 درصد افزایش یافته است.
بر اساس آمارهای ایندس‌موندی طی سال‌های گذشته میزان واردات ذرت توسط مکزیک از 2 میلیون تن به 14 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
بخش کشاورزی مکزیک به حد کافی ذرت سفید تولید می‌کند همان واریته‌ عموماً برای مصرف مردم است اما برای بخشی که به خوراک دام استفاده می‌شود کاملاً وابسته به محصولات تراریخته (اصلاح‌ به روش دستکاری ژنتیکی) آمریکا هستند.

 

منبع: فارس