corn.jpg

دومین رکورد میزان صادرات جهانی سویا

چاپ

altمیزان صادرات جهانی سویا در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۱۶ به حدود ۴۳/۱ میلیون تن رسید
این دومین رکورد جهانی تا این تاریخ می باشد، ولی ۱ میلیون تن کمتر از میزان صادرات سال گذشته

است . آمریکا میزان صادرات خود را در حدود ۱ میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش داد و در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میزان صادرات سویای آمریکا به ۳۳/۶ میلیون تن رسید .
این بالاترین میزان صادرات به ثبت رسیده در تاریخ می باشد . این در حالیست که میزان صادرات سویای آمریکای جنوبی در حدود ۶/۴ میلیون تن کاهش داشت . پیرو گزارشات موجود میزان صادرات سویای اوکراین نیز تا حدودی افزایش داشته است .
کاهش سالیانه میزان صادرات سویای آمریکا در ماه سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۶ رخ داد و میزان کاهش ۲/۳ میلیون تن بود . میزان صادرات سویای آمریکا طبق روال همیشگی فصلی در ماه نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرد ولی به رقم جالب توجه ۰/۴ میلیون تن رسید .
این ۱ میلیون تن بالاتر از میزان صادرات مدت مشابه سال ۲۰۱۵ است . چین تامین میزان تقاضای رو به رشد صنلیع روغنکشی و تامین نیازهای داخلی کنجاله و روغن سویا واردات سویای خود را افزایش داده است .
در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ چین ۷۴% از کل صادرات سویای ۵ کشور اصلی تولید کننده سویا را خریداری و وارد نمود و این در حالیست که میزان واردات چین از این کشورها در مدت مشابه سال گذشته ۶۹% بود .
باید به این نکته اشاره کنیم که جمع کل میزان افزایش صادرات سویای کشورهای G5 در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا دسامبر به دلیل افزایش صادرات به مکزیک ، اندونزی و تایلند بود . بر خلاف این افزایشها ، میزان واردات سویا به اتحادیه اروپا کمتر از حدی بوده که انتظار می رفت . میزان صادرات سویای آمریکا و آمریکای جنوبی به اتحادیه اروپا نیز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ تنزل پیدا کرد .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران